Svensktillverkade för det nordiska klimatet

Kundservice

Köpvillkor

1. Om Svenska Badtunnor AB
– Företaget har sitt säte i Gävle. Företagets postadress är Lunda byväg 4.
– Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till info@svenskabadtunnor.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.

2. Priser
– Alla våra priser är angivna i svenska kronor, inklusive moms. Du hittar dem vid respektive produkt.

3. Betalning
– Det finns olika betalningsmöjligheter: Swish, Faktura med 10 dagars betalning, vid faktura betalning görs en enkel kreditkoll, Räntefri delbetalning Via Svea Ekonomi. Läs mer om Svea Ekonomis villkor här.
– Produkterna skickas till din folkbokföringsadress. Vid leverans till annan adress måste förskottsbetalning ske. Vid företagsköp krävs förskottsbetalning.
– En påminnelseavgift på 50 kronor samt dröjsmålsränta på 22% utgår vid försenad inbetalning.

4. Frakt och leverans
– Våra badtunnor tillverkas och distribueras från vår lokal i Gävle. Här kan du hämta din badtunna eller få den hemlevererad med Schenker.
– Tillbehör skickas med Schenker och kostnaden beror på storlek och vikt. Om du beställer produkterna i vår webbshop ser du direkt vad den slutliga kostnaden blir.
– All leveranstid vi anger är utleveranstider från fabrik till fraktbolaget.

– Anger du fel adress (tex fel post nr) så kommer en korrigeringsavgift tillkomma på 300 kr.

– Om du ej är anträffbar vid avlastning av din beställning debiteras du för de kostnader som uppstår för så kallad bomkörning. För paket som levereras till utlämningsställe och som ej löses ut debiteras du för frakt och returfrakt.

– Terminalhyra debiteras om du ej kan ta emot din hemleverans inom 8 dagar från avisering. Hur stor terminalhyran blir är beroendes på hur många dagar den blir stående hos schenker.

– Lossning vid utkörning sker vardagar mellan klockan 07.00 och 17.00. Du ska vid begäran kunna legitimera sig vid godsmottagandet.

– Lossning av bad sker med bakgavellyft till markplan direkt i anslutning till fordonet. Badet ställs av vid tomt gräns eller så nära tomtgräns som fraktförarenbedömer att det är möjligt att framföra fordonet. Är vägen av transportbolaget inte klassad som en farbar väg är det köparens ansvar att hämta badet vid närmsta godsterminal. Eventuellt uppstående transportkostnader härför åligger Köparen.

6. Reklamation
– Fota skadan, både med och utan emballage.
– Maila bild, ordernr och en utförlig beskrivning av reklamationen till: melinda@svenskabadtunnor.se
– Vi kommer överens om produkten ska skickas till oss eller om felet skall åtgärdas på plats.
– Du ansvarar för att montera ned produkten, packa den och skicka den till oss.
– Eventuell frakt skada vid retur frakt står kunden för om den ej godkänns av fraktbolaget.
– Om skadan omfattas av garantin får du ett garantigodkännande och återbetalning av frakten.
– Vi reparerar varan eller skickar en ny till dig.
– Du ansvarar för att montera den nya eller reparerade produkten. Vi betalar ingen installations kostnad.
– Varan byts ut eller återbetalas betalas när returen är godkänd.
– Vid misstänkt fel på produkt är det viktigt att ej skruva i sär eller försöka laga felet utan att kontakta oss innan då garantin inte gäller när detta skett. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer. Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.

7. Ansvarsbegränsning
– Vi tar inget ansvar för indirekta eller direkta skador som kan uppstå på grund av produkten. Vi tar inget ansvar för skador på omkring liggande miljö som eventuella produkt fel/skador kan var orsak till. Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör. Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll. Svenska badtunnor kan aldrig hållas ansvarig för indirekt skada såsom ex vis driftstopp, förlorad vinst eller omsättning eller annan indirekt skada oavsett om Köparen har varit oaktsam eller inte.

8. Produktinformation
– Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.

9. Information om Cookies
– Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.

10. Personuppgifter
– Genom att handla hos Svenska Badtunnor AB accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund. Svenska Badtunnor AB är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden – för att
kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov. Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
10.1 Vad är en personuppgift?
– En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
– För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt person nr, förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik. Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
10.3 Rättslig grund
– I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig. Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
10.4.1 Betalleverantör
– Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri. De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Faktura, Swish och delbetalning och faktura via Svea Ekonomi.
10.4.2 Fraktbolag
– För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering. De fraktbolag vi samarbetar med är: Schenker.
10.4.3 Nyhetsbrev
– Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte. Vi använder för utskick av nyhetsbrev.
10.5 Rätten till tillgång
– Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
10.6 Rätt till rättelse
– Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
10.7 Rätten att bli glömd
– Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).
10.8 Ansvarig för dataskydd
Svenska Badtunnor AB är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
– Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt. Vi använder en svensk plattform, Askås, som drivs av Askås med säte i Säffle.

11. Ändringar till de Allmänna Villkoren
– Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

12. Tvist och lagva
– I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se https://ec.europa.eu/consumers/odr
Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan. Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.

13. Våra garantier
– Konsumentlagen ger dig ett års garanti och tre års reklamationsrätt på eventuella fabrikationsfel.
– Tack vare att vi själva tillverkar tunnorna, så vet vi att de håller, förutsatt att de används rätt och inte påverkas av yttre orsaker. Därför kan vi ge betydligt generösare garantier:
* Tre års garanti på plastinsatser av polyeten
* Två års garanti på kaminer
* Ett år på förslitningsdetaljer som belysning, packningar och tätningar

Garantierna förutsätter att du följer våra inkopplingsmanualer och skötselråd. Spara fakturan eller följesedeln. De gäller båda som garantisedel.
Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande av innan du returnerar en defekt vara. Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts. Garantin upphör att gälla om modifikationer utförts på produkten utan föregående skriftliga godkännande från Svenska badtunnor. Garantin gäller inte heller om reparationer utförts med annat än godkända reservdelar eller om underhåll enligt instruktionerna inte har utförts.

– Inga garantier gäller vid följande:
* Kloranvändning i badtunnorna ( klor är godkänd att använda i våra eluppvärmda terrasspooler med plastanslutningar, det ska vara klor anpassat till spabad och vi tar inget ansvar för skador som kan uppstå av överdosering/felanvändning av klor)

*Skador som uppstår av felaktig vattenkvalitet

* Elanläggningen måste ha fullgod isolering. Temperaturen i tekniklådan måste hålla 10 grader eller varmare. Temperaturen i tekniklådan får inte avvika mer än ett par grader från vattnetstemperatur. Slangar som dras utanför tekniklådan till och från badet ska ha minst likvärdig isolering som övrig anläggning.

* Användning av annat än biocool som desinfektionsmedel i bad med kamin eller gasolvärmare, samt även om du har anslutningar i ditt bad som är i aluminium.

* Vid isbildning i badtunnan
* Eldning utan att badtunnan är tillräckligt fylld med vatten
*Skador som uppstår på en produkt till följd av att vatten frysit i / på den.

*Torrkörning av pump

*Vatten i någon av dom elektriska delarna

* Om man tömmer badtunnan innan kaminen har svalnat

14. Transportskada

Det är Köparens ansvar att besikta godset vid mottagandet. Om Köparen vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad, ska Köparen genast på plats påpeka detta till paketombud eller fraktförare. Skadan ska därefter beskrivas i fraktdokumentet. Dokumentet ska undertecknas av båda. Skicka sendan ett mail till info@svenskabadtunnor.se med bilder och beskrivning på vad som har hänt.

Om något saknas i din beställning och det inte finns noterat som restat på följesedeln så ska du kontakta oss omgående på info@svenskabadtunnor.se

Alla anmärkningar på leveransen ska ha kommit till oss inom sju dagar efter leverans. Fel som påpekas efter detta kommer ej att ersättas av oss på Svenska badtunnor eller av transportbolaget.

Du som köpare godkänner transporten och att det ej finns skador på godset genom att skriva på fraktdokumentet som fraktföraren har med sig. Upptäcks en fraktskada efter mottaget gods och på skriven transporten är godkänd av dig som köpare så finns ingen rätt till ersättning av Svenska badtunnor eller transportbolaget.

15. Ångerrätt
– Samtliga bad är alltid en special beställning som anpassas till kund. Vi ger dig trots detta en ångerätt på 14 dagar efter leverans.
15.1 Vid nyttjande av din ångerrätt: Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss info@svenskabadtunnor.se. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt. Du skall omedelbart och senast inom 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss. Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning. Köparen bär ansvaret för retur frakten. På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt. Ett av drag om 3000 kr kommer att göras på återbetalning om vi har stått för frakten av badet till dig. Vid bad som skickas utanför Sverige kommer detta belopp kunna komma att vara högre. Vid kranbilsfrakter kommer ett högre belopp även där att dras av om inte denna frakt är betald av kund.

15.2 I dem fall varan byggts efter helt särskilda specifikationer angivna av köparen förefaller ingen ångerrätt. Ångerrätten förfaller i samtliga fall i sin helhet då Varan har använts utöver vad som är objektivt skäligt för att undersöka den och/eller fastställa dess beskaffenhet. Sådan användning kan exempelvis utgöras av att den har monterats, vattenfyllts eller eldats etc.

15.3 Ångerrätt föreligger endast för enskild konsument som köper varan för sin egen privata konsumtion. För näringsidkare, eller om köpet kan anses ske i syfte att huvudsakligen användas inom ramen för näringsverksamhet föreligger ingen ångerrätt.

16. I enlighet med villkoren för detta köpeavtal friskriver sig Svenska badtunnor från allt ansvar för eventuella direkta eller indirekta skador på person, egendom eller förmögenhet som kan uppstå på grund av deras produkter eller tjänster, eller på grund av köparens oförmåga att använda dessa produkter eller tjänster.

Köparen samtycker till att hålla Svenska badtunnor och dess anställda, ägare och agenter skadeslösa för alla anspråk, krav, förluster, ansvar och utgifter som kan uppstå i samband med köparens användning av produkter och tjänster, inklusive produkter och tjänster som erhålls genom köparens användning av Svenska badtunnors produkter och tjänster. Köparen ska också hålla Svenska badtunnor skadeslösa för eventuella krav, förluster, ansvar och utgifter som kan uppstå på grund av köparens brott mot något av villkoren i detta avtal, köparens användning av köparens personliga uppgifter eller köparens brott mot utomståendes rättigheter, inklusive utomstående leverantörer.

Genom att ingå detta köpeavtal samtycker köparen till att inte kräva Svenska badtunnor för några skador, förluster, ansvar eller utgifter som kan uppstå på grund av köparens användning av produkter och tjänster eller om köparen bryter mot något av villkoren i detta avtal.