Svensktillverkade för det nordiska klimatet

Kundservice

Köpvillkor

1. Allmänt

Följande villkor gäller för avtal med Svenska Badtunnor AB Org 556986-2740, nedan kallat “Svenska Badtunnor” eller “Vi” och gäller köp och leverans av vara/varor till kunder i Sverige samt kunder i de länder vi levererar till.

Svenska Badtunnor har sitt säte i Gävle, ni kan besöka oss på eller skicka post till Lunda byväg 4, 803 01 Gävle. Ni kan även maila oss på info@svenskabadtunnor.se

Svenska Badtunnor säljer badtunnor och terrasspooler i sin fysiska butik i enlighet med Konsumentköpslagen (1990:932) eller Köplagen för näringsidkare. Villkoren nedan gäller vid butiksköp utom där undantag är angivna som t ex villkor kring öppet köp och returnerade varor.

Svenska Badtunnor säljer även badtunnor och terrasspooler via webbutiken på svenskabadtunnor.se, i enlighet med Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler samt Köplagen för näringsidkare. Svenska Badtunnor säljer till privatpersoner och företag.

Svenska Badtunnor säljer även måttbeställda spa-bad i olika material och med egen design. Dessa måttbeställda produkter hanteras i ett eget avsnitt av dessa villkor. 

Svenska Badtunnor förbehåller sig rätten att uppdatera dessa köpvillkor om skäl för det föreligger, utan att meddela kund. Vi rekommenderar därför att ni läser villkoren inför varje köp.

bada badkar

2. Priser

Pris anges i svenska kronor, SEK, och inkluderar moms för order till mottagare inom EU. Momsbeloppet redovisas på orderbekräftelsen/kvittot. Vi reserverar oss för eventuella prishöjningar av material, momsjusteringar, valutaförändringar, tryckfel, prisfel, leveransförseningar etc. i den utsträckning som är tillåten enligt gällande konsumenträttslagstiftning.

3. Betalningsansvar

Att lägga en order via Svenskabadtunnor.se medför betalningsskyldighet. Du som kund godkänner det betalningsansvaret genom att acceptera våra köp- och leveransvillkor i kassasteget. 

4. Betalning

På Svenskabadtunnor.se kan du betala med följande betalningsalternativ:

  1. Swich
  2. Faktura

Betalning med Swish

När du gör en beställning i vår butik i Gävle kan du betala med Swish. 

Betalning med Faktura

När du beställer i vår butik eller på vår webshop kan du betala med faktura eller delbetalning via Svea Ekonomi eller Wasa kredit. Svea Ekonomi, Wasa kredit samt Svenska badtunnor AB gör en kreditprövning vilken i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post. 

Viktigt att notera vid fakturaköp:

  • Fakturan från skickas inte fysiskt i utan digitalt till den e-postadress du anger vid beställningen.
  • Fakturan skickas så snart vi expedierat din beställning. Det är från detta datum du har 10 dagar på dig att betala fakturan.
  • Väljer du räntefri delbetalning sker detta via Svea Ekonomi eller Wasa kredit.
  • I samband med köp tar de en kreditupplysning.  Denna skickas till din folkbokföringsadress. Faktura skickas sedan via post, men du kan själv ändra aviseringsalternativ. 
  • Beställningar med fakturabetalning kan enbart levereras till din folkbokföringsadress. Se till att leveransadressen är den adress där du är folkbokförd när du fyller i dina leveransuppgifter. 
  •  Vid leverans till annan än folkbokföringsadress tillämpar vi förskottsbetalning. 
 

Vid utebliven betalning tillkommer en påminnelseavgift, 60kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 22,00 % tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma. För frågor kring din faktura från Svea Ekonomi samt Wasa kredit hänvisar vi till Svea ekonomi alternativt Wasa kredits kundservice. 

8. Leveranser

Normal leveranstid anges på hemsidan för aktuell period. Vid perioder av hög orderingång kan leveranstiden bli förlängd. Vi gör vårt yttersta för att du ska få din försändelse så snabbt som möjligt. När vi har byggt klart ditt bad kommer du att aviseras om leverans. Om din beställning av någon anledning skulle bli försenad, kontakta vår kundtjänst.

Din beställning kan behöva delas upp på fler än en leverans, vilket innebär att paket/gods kommer fram med olika ankomstdatum. Det framgår då av leveransbeskedet att produkt är restad i följesedeln och att fler leveranser väntas och du får ett kollinummer per paket.

Leverans till utlämningsställe

Mindre paket skickas till utlämningställe. Där behöver du legitimera dig i samband med att du hämtar ut ditt paket. Vid köp av tillbehör eller reservdelar tillkommer fraktkostnad och uppges vid beställning.

Upphämtning i butik

Vid ett köp på vår hemsida har du möjligheten att välja att hämta varan i vår butik. Du behöver vid avhämtningen kunna uppvisa en giltig ID-handling. Anlitar du ett ombud att hämta ut ditt paket behöver denne kunna visa både sin egen och din giltiga ID-handlingar.

Hemleverans

Alla våra större leveranser inom Sverige sker med Schenker. Godset skickas hem till din tomt eller fastighetsgräns. Vid köp av komplett bad ingår fraktkostnaden. Vid köp av tillbehör eller reservdelar tillkommer fraktkostnad och uppges vid beställning.

Om du uppgav uppgifter om e-postadress och/eller mobilnummer vid din beställning, kommer du att få uppgifter om kolli-ID skickat till dig så snart Schenker har mottagit ditt gods för leverans. Med hjälp av kolli-ID kan du också bevaka ditt paket/gods status på Schenkers hemsida. Om du har några specifika önskemål gällande leveransen, kontakta alltid vår kundservice så försöker vi hitta en lösning. Utkörning sker vardagar 07:00 – 17:00. 

Vid lossning på tomt eller fastighetsgräns används bakgavellyft vid gods lossning för våra terrasspooler och badtunnor, dom rostfria baden kräver lossningshjälp annars måste kranbilsfrakt beställas vilket inte ingår i fri frakt. Är det ett paket som levereras hanteras detta beroende på vikt. Vid leverans behöver du legitimera dig. 

När du tar emot godset/paktet skall du inspektera att det inte finns några transportskador. Vid skada, dokumentera tillsammans med speditör där båda parter skriver på följesedeln, samt dokumentera med bild. Se avsnitt nedan om transportskador. 

I följande fall lämnas gods på utlämningsställe/terminal:

  • I de fall chaffören bedömer att vägen inte är farbar för större fordon. 
  • Om ni inte är anträffbara på leveransadressen i samband med aviserad leverans. Om ni ej är anträffbar blir det en ny fraktbokning för att få badet utkört. Denna står vi ej för. Det tillkommer även en bomavgift på 1500kr.
  • Om fel adress adress angivits och detta är utanför chaufförens ordinarie körområde. Om det är inom området tillkommer avgift om 300kr för att ändra adress. 
 

När godset lämnas på utlämningsställe kommer du att aviseras. Då kan du hämta ut det. Medtag legitimation. Vid lagring längre än 5 dagar på utlämningsställe eller godsterminal debiterar speditören för terminalhyra. Denna kostnad som är beroende av storlek och tid och kommer att vidarefaktureras till dig som kund. 

Svenska Badtunnor bekostar ingen annan frakt än den som uttryckligen ingår i samband med beställning. 

Saknade artiklar

Kontrollera följesedeln att samtliga artiklar skickats med i försändelsen. Om något saknas och inte är restnoterat, kontakta kundtjänst. 

Leveranser för företag

Har du som företag lagt en beställning kommer paketet att skickas med Schenker. Paketet levereras då till företagets leveransadress eller utlämningsställe beroende på paket/gods storlek. Utkörning sker på vardagar mellan kl. 07.00-17.00. 

  1. Leveranser utanför Sverige

Vi skickar beställningar till länder inom Europeiska Unionen (EU). För villkor och priser avseende leveranser inom EU vänligen kontakta kundtjänst. 

10. Ej utlösta paket

Vi förbehåller oss rätten att debitera kunden kostnaden för ett paket eller gods som inte hämtats ut från utlämningsställe eller godsterminal och skall returneras. Kostnaden avser avgift för returfrakt, packmaterial, expeditionsavgift och hanteringskostnad. Detta gäller även när du inte är anträffningbar på aviserad utkörning till leveransadressen.  För frågor kring ditt paket, kontakta vår kundservice så hjälper vi dig vidare.

11. Transportskador

Vid mottagande av gods eller paket skall detta besiktigas av mottagaren. Om det föreligger skada skall denna dokumenteras med utlämningsstället eller chauffören i frakt dokumentationen som signeras av båda parter, samt fotograferas. Kontakta därefter vår kundtjänst med ovan dokumentation tillsammans med en beskrivning. 

Skador som inte finns dokumenterade i fraktdokumentationen tillsammans med chaufförens/utlämningsställes signatur kommer inte att ersättas av speditör eller Svenska Badtunnor. 

Anmäl skadan till oss inom sju (7) dagar från mottagandet. Anmälningar som sker därefter kommer inte att ersättas. 

12. Ångerrätt

Du som konsument som har köpt dina varor på distans, exempelvis online, har rätt att frånträda ditt avtal med oss utan att ange något skäl inom 14 dagar. Ångerfristen löper ut 14 dagar efter den dag då du eller en av dig utsett tredje part, som inte är transportföretaget, tar varan i fysisk besittning. Om du har beställt flera varor i en och samma order som vi delar upp och skickar i två paket eller fler, räknas de 14 dagarna från dagen då du eller en av dig utsett tredje part, som inte är transportföretaget, tar den sista varan i fysisk besittning.

Vill du utöva ångerrätten ska du skicka oss ett klart och tydligt meddelande om ditt beslut att frånträda avtalet. Du mailar vår kundtjänst info@svenskabadtunnor.se 

För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du sänder in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut.

Verkan av utövad ångerrätt

Om du frånträder avtalet med oss kommer vi att betala tillbaka alla betalningar vi fått från dig, bland dem också leveranskostnader (men då räknas inte extra leveranskostnader till följd av att du valt något annat leveranssätt än den billigaste standardleverans vi erbjuder). Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att frånträda avtalet. Vi kommer att använda kreditering av faktura, om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. I vilket fall som helst kommer återbetalningen inte att kosta dig något. Vi får vänta med återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis på att du återsänt varan, beroende på vilket som inträffar först. För mer information om återbetalningen, se punkt 14 nedan.

Du ska återsända varan till oss eller överlämna den till en av vår butik i Gävle utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet. För mer information om hur du returnerar varan till oss, se punkt 13 nedan. Ångerfristen ska anses ha iakttagits om du skickar tillbaka varorna innan denna fjortondagarsperiod löpt ut.

Returfrakten bekostas av kunden. Du är ansvarig endast för varornas minskade värde till följd av annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varornas art, egenskaper och funktion.

Ångerrätten gäller inte följande varor:

  • Varor som är specialtillverkade efter dina anvisningar eller som har en tydlig personlig prägel. Detta gäller exempelvis sådana måttbeställda bad där vi byggt badet efter dina mått och övriga angivelser. Så som våra rostfria bad.  

13. Reklamation

Som konsument har du enligt lag rätt att reklamera i upp till tre år från köpet, dock inom skälig tid (två månader) från att ett fel upptäckts. Reklamationer kan antingen göras i vår butik i Gävle eller genom att kontakta vår kundservice. Var beredd på att uppge relevant information för att vi ska kunna hantera din reklamation. Vid kontakt med oss kommer vi gemensamt fram till bästa lösning i ert fall. Det kan vara att en vara eller komponent skall återsändas för utbyte, alternativt kommer vi till er för att genomföra åtgärder inom reklamationen. 

Det är viktigt att du inte monterar isär produkten eller hanterar produkten på annat sätt än som beskrivs i manualer/bruksanvisning för produkten innan du haft kontakt med kundtjänst. Detta kan påverka eventuell garanti eller reklamationsrätt för produkten. 

Vid retur/reklamation till oss står du för kostnaden för transport,  samt att du ansvarar själv för varan fram tills att den når oss, alltså även under transporten. Produkten/-er som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses inte av Svenska Badtunnor.

Vill du reklamera en vara, kontakta först vår kundservice:

E-post: info@svenskabadtunnor.se
Tel: 026-103028

Paket skickas till:

Svenska Badtunnor, Lötängsgatan 18, 803 01 Gävle. 

14. Garanti

Som konsument har du garantier på ditt bad som du köper hos Svenska Badtunnor.  Se vårt garantiblad för full och uppdaterad information om dina garantier och dess begränsningar. 

Garantitider:

Plastinsatser av polyeten 3 år

Kaminer 2 år

Förslitningsdetaljer (lampor, packning) 1 år

För våra rostfria bad gäller följande garantitider:

Stomme 5 år

Läckage* 10 år

Komponenter** 2 år

Packning/tätning 1 år

* Beskrivning av läckagegaranti 

** Komponenter som ingår är belysning, ev. UV-C lampor/Ozongeneratorer, spalock, filter och PVC kopplingar. 

15. Ansvarsbegränsning

Svenska badtunnor bär inget ansvar för skada, förlust, utebliven vinst eller annan förmögenhetsskada bland annat som utgör direkt eller indirekt skadeståndsansvar. Svenska Badtunnor bär inget direkt eller indirekt ansvar vid användning som står i strid med bruksanvisningar, manualer, skötselråd,råd vid köp, råd vid kontakt eller vid användning som ligger utanför det avsedda och normala bruket av produkten. 

Vid konsumentköp:

Svenska badtunnor bär inget ansvar för konsuments skada, förlust, utebliven vinst eller annan förmögenhetsskada bland annat, som utgör direkt eller indirekt skadeståndsansvar i följande fall. 

  • Om produkten har använts i strid med bruksanvisningar, manualer, skötselråd, råd vid köp, råd vid kontakt eller vid användning som ligger utanför det avsedda och normala bruket av produkten.
  • Om produkten inte har installerats av certifierad eller fackmässigt kunnig personal med användning av de instruktion vi skickat med. 
  • Om det funnits störningar, i strömförsörjningen så som strömbortfall, fasfel, feldimensionerade elsystem bland annat, som kunnat påverka produkten eller komponenter i produkten. 
  • Om vedeldade produkter använts utan en adekvat nivå av övervakning. Eller om dessa placerats eller installerats i strid med gällande normer för placering och installation av kaminer. Eller om kaminen värmts med ett för kaminen icke lämpligt material. 
  • Om strukturella beräkningar och lämpliga förstärkningar inte utförts innan installation. 
  • Om ändringar eller andra ingrepp företagits utan föregående skriftligt godkännande från Svenska Badtunnor. 

 

Vid leverans:

Svenska Badtunnor står risken för er produkt under leverans. När godset överlämnas vid tomtgräns eller fastighetsgräns övergår risken till mottagare.

Ändringar och montering:

Vi levererar en standardprodukt med tillval enligt era önskemål eller en måttbeställd produkt enligt era anvisningar. Vid eventuella ändringar, ingrepp eller annan ändring av den produkten bär vi inte längre ansvar över produktens funktion, utseende, eller andra kostnader för återställande eller tillkommande anpassningar. Vi ansvarar inte för några tillkommande kostnader för montering eller platsspecifika anpassningar som görs. I alla fall skall kostnader som förväntas bäras av Svenska Badtunnor på förhand kommuniceras och godkännas skriftligen av Svenska Badtunnor innan ett betalningsansvar träder i kraft. 

16. Våra immateriella rättigheter

Svenska Badtunnor äger samtliga immateriella rättigheter till våra produkter, beskrivningar av produkter inklusive ritningar. Dessa är skyddade enligt gällande upphovsrätt. Reproducering eller efterliknande får endast göras efter skriftilgt tillstånd från Svenska Badtunnor. Vi äger vidare rätten att obegränsat nyttja dessa rättigheter för flera ändamål. 

Svenska Badtunnor är ett registrerat varumärke. Användning av varumärket får endast ske efter skriftligt godkännande av rättighetshavaren. 

17. Tvist

I händelse av tvist där Svenska Badtunnor och kund inte kan komma överens tillämpar vi ett så kallat Alternativt tvisteförfarande (ADR – Alternative Dispute Resolution)

Alternativt tvisteförande – ADR

Istället för domstol behandlas ärendet av neutrala tvistlösningsnämnder som för parterna, konsumenten och näringsidkaren, föreslår eller ålägger en lösning.Detta är ett tids och kostnadseffektivt alternativ till domstol. 

För att initiera ett ADR ärende i Sverige kontaktar du ARN enligt nedan. 

Allmänna reklamationsnämnden – ARN
Box 174
Stockholm, 10123
Sverige
http://www.arn.se 

Vid eventuell tvist följer Svenska Badtunnor ARN:s beslut.

Tvistlösning online – ODR

Önskar du istället en EU-gemensam webbplats för att få din tvist prövad online, så kallad ODR (Online Dispute Resolution) finns detta här:

http://ec.europa.eu/odr 

Vid en tvist eller process skall svensk rätt vara gällande och om inte forum enligt ovan används skall tillämpligt forum utgöras av Gävle Tingsrätt. 

18. Force Majeure

I händelse av krig, terrorism, sabotage, brand, översvämning, större olyckshänndelser eller annan liknande händelse som vi rimligen inte hade kunnat förutse är Svenska Badtunnor befriade från sitt ansvar och förpliktelser enligt detta avtal. 

19. Uppdatering av villkor

Samtliga villkor från Svenska Badtunnor uppdateras vid behov. Detta kan vara föranlett av lagändringar, villkorsändringar eller andra skäl. Därför rekommenderar vi att ni inför varje köp läser igenom villkoren i tillämpliga delar. Vi kommer inte att avisera nya villkor till våra kunder genom post eller annan elektronisk kommunikation. 

Våra villkor utgörs av följande dokument:

  1. Köp och leveransvillkor
  2. Garantivillkor
  3. Ångerrätt
  4. Villkor för webplats
  5. Dataskyddvillkor
  6. Cookie hantering
 
20. Produktinformation
– Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.